You are currently viewing Tips til design av nettside

Tips til design av nettside

  • Post author:
  • Post category:Webtips

Når dere nå vurderer å bygge nettside for bedriften deres har SeljeWeb samlet noen tips til hva dere bør tenke på for å få oppnå en effektiv nettside som når deres publikum. Dersom dere ønsker å kjøpe tjenesten om å bygge nettside er det enkle grep dere kan gjøre for å holde kostnaden nede. Nedenfor følger et knippe tips til deg, uavhengig av om du bygger selv eller kjøper tjenesten.

Ha et mål med nettsiden

Det bør være et klart formål med hver underside på ditt nettsted. Sannsynligvis ønsker du å selge varer, tjenester eller bygge en merkevare.

Spør deg selv: Hva er det kunden er ute etter på nettsiden?

Hvis dere lager en nettside som skal selge tjenester må den være informativ. Dere må få frem at dere besitter kunnskapen som kunden trenger. En slik nettside forteller kunden om deres kompetanse, vis gjerne bilder av tjenestene dere leverer. Referanser til tidligere prosjekter dere har gjort kan også være viktig.

Hvis du skal selge varer må du få satt opp en nettbutikk. Med nettbutikker er det viktig å vise bilder av produktene i høy kvalitet, og beskrivende tekster som tydelig får frem hvilken produkter de kan handle hos dere.

Pent og ryddig design er alltid viktig. Uansett om dere selger tjenester eller varer er det aller viktigste at kunden finne frem til det deres budskap og det dere skal selge.

Gode visuelle elementer

Nettsiden må være iøynefallende, slik at brukerne får lyst til å utforske den. Nettsiden er din bedrifts ansikt utad. Er nettsiden amatørmessig, vil mulige kunder bli skeptiske. Hvorfor skal folk tro at bedriften din er seriøs om nettsiden ikke er det?

Selv om du ikke er webdesigner, bør du ha et ord med i laget på hvordan nettsiden din skal se ut. Det er lurt å ta en titt på konkurrentenes nettsider for å finne ut hva du liker, og hva som vil stå i stil med merkevaren din.

Bilder

Bedriften din bør vise frem bilder av tjenestene og produktene den leverer, det gir et troverdig bilde. I tillegg finnes det mulighet for å benytte bilder som er gratis for kommersiell bruk. Sørg for å ikke bryte noen sine kopirettigheter. Foto og presentasjon av ansatte gir et personlig preg som gjør det lettere for kunder å ta kontakt.

Sørg for å begrense bildestørrelsene slik at de tar minst mulig plass. Dette er viktig for hvordan nettsiden rangeres på Google. Les mer om søkemotoroptimalisering her.

Relevant originalinnhold

Ingen av dem som besøker nettsiden din, ønsker å bruke tid til å lese innhold som ikke er interessant for det dere leverer. Vær nøye med korrektur, skriv kortfattet og tydelig, med ord som andre forstår.

Sørg for at de som besøker nettsiden din, skjønner hvem du er, hva du gjør, og hva slags fordeler de får dersom de velger å bli kunde hos deg. Bruk et objektivt språk: dropp reklamesjargongen og en skrytete måte å skrive på. 

Tydelig navigasjon

Navigasjon handler om hvor enkelt det er for besøkende å finne frem til relevant informasjon. Verdens lekreste nettside er nærmest verdiløs hvis ikke kundene finner informasjonen de er ute etter. Sørg for en brukervennlig oppbygging i menyer og på sidene på ditt nettsted.

Nettsiden er visittkortet ditt

En god nettside fanger oppmerksomheten og lokker frem følelser i den besøkende, slik at man blir på siden til man har fått den informasjonen man trenger. Siden er intuitiv og brukervennlig. En god nettside er ikke bare laget for kunden. Nettsiden deres gjenspeiler deg selv, som bedriftseier og fagperson.

Nettsiden er bedriftens visittkort og ansikt utad. Folk bedømmer merkevaren din ut ifra hva de ser på ditt nettsted.